Vivian is begonnen met bodybuilding nadat ze 40 was: “Ik was wel fitness instructeur, en in de jaren 90 deed ik veel aerobics lessen. Daarna verloor ik m’n tweede man: hij hield niet van vrouwen die krachttraining deden. Mijn derde man was een grote steun, hij deed ook krachttraining. Ik won 2 nationale titels, en ben miss Universe geworden. Het waren prachtige overwinningen, maar het kostte me te veel. Ik realiseerde de gevolgen van voedingssupplementen nog niet genoeg. Bodybuilding heeft me een veilig gevoel gegeven. Ik voelde me als vrouw erg onveilig. Ik was erg petite, en Barbie-achtig. Als mannen op me af kwamen, negeerde ik ze maar. Toen ik bodybuilder was, waren de mannen eerder door mij geïntimideerd.”

vivian_hylkema_20september

Voeding

“Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer calorieën je verbrand. Ik kijk anders naar voedsel, doordat ik vroeger anorexia had. Ik ben erg bekend geraakt met mijn lichaam, door het te misbruiken. Het was zo erg dat toen ik 16 was, ontwikkelde ik me niet als een vrouw. Later werd het precies andersom. Ik moest mijn lichaam juist voeden, om spiermassa aan te komen. Nu weet ik dat ik moet eten, omdat ik anders niet kan functioneren. Vrouwen zijn te veel met de weegschaal bezig, maar het is niet belangrijk. Als je goed kunt bewegen, is het veel belangrijker.”

Personal trainer

“Ik train mensen, ik noem mezelf personal trainer. Maar het woord personal trainer wordt tegenwoordig misbruikt. Ik geef echt om de resultaten van mijn klanten. Het is soms lastig, omdat klanten niet in zichzelf geloven. Ik werk alleen met mensen waarbij ik met goed voel, en andersom. Mijn visie over het lichaam en gezondheid is, dat je lichaam heel veel kan hebben. Het is enorm belangrijk om goed te slapen en krachtig te worden. Als je sterk bent in je lichaam, vertaalt dat door naar je hoofd. En andersom. Als je hoofd je niet door 20 herhalingen kan pushen, kom je er niet.”

Geloof

Net als Daisy zeg ik ‘Alles dat je gelooft, gebeurt.’ Als je niet gelooft dat je 100 kilo kan tillen, gebeurt het niet. Maar met de juiste techniek en overtuiging kun je het wel. Mijn programma ‘Body conscious’ leert je bewust je worden van je lichaam. Op alle momenten. Dus als je op straat loopt, of gewoon stil staat. Je wordt meer bewust in de supermarkt, staat rechtop, op 2 voeten. Je moet je borst vooruit doen. Met een slechte houding, een holle rug en overstekte knieën, helpt het je borst vooruit te doen. Je showt niet je borsten, je loopt gewoon trots. Helpt je ook in je overtuigingen.

Zegen

Krachttraining voor wedstrijden was eigenlijk mijn zegen. Het was een moeilijke periode voor me. Ik moest hard werken en wilde iets bereiken. Als ik krachttraining niet had gehad, was ik depressief geworden.

Effectief trainen

Een effectieve training vraagt trainen op de juiste hartslag. Schrijf je hartslag in rust op, meet deze voordat je uit bed gaat. Moet tussen 40 en 90 zijn. Van hieruit kun je de juiste training hartslag bepalen. Als je interval doet, is het beter kort en intens te doen. 20 minuten is genoeg. 3 keer per week minimaal een half uur. Maar het is belangrijk eerst krachtig te worden, voordat je cardio doet. Krachttraining moet de basis zijn.

Vivian_hylkema_squatCalorieën

Stresshormoon cortisol is belangrijk. Eet altijd een ontbijt voordat je een work-out doet, anders wordt dit negatief beïnvloed. Veel vrouwen willen als resultaat gewicht verliezen. Als je gewicht wilt verliezen, neem ik 20% van het aantal calorieën af dat je mag hebben. Met krachttraining moet je meer proteïne eten. Als je een zittend beroep hebt, verbrand je geen calorieën. 200 gram koolhydraten per dag kan prima. Als het op het juiste moment is.

En nu mag de zaal aan de slag! We gaan eens werken aan de juiste squattechniek, the clam (een biloefening), the pretzel (been/billen oefening) en the sfinx (voor bovenlichaam).

Drink en slaap

Laatste tips: drink water en slaap! Als je tussen de 58 en 70 kilo weegt, moet je tussen 2 en 2,5 liter water drinken. Leer te drinken, al neem je maar kleine slokjes tegelijk. Het is zo veel meer belangrijk dan je denkt, zeker als je sport!

Over Vivian

Vivian Hylkema is expert op het gebied van krachtopbouw & fitness. Als voormalig wereld kampioen extreme body, coacht zij mensen naar een gezonde levensstijl.